Tankespinn

Gjentatte negative tanker

Har du gjentatte negative tanker rundt problemer, opplevelser? Er disse tankene påtrengende og vanskelig å løsrive seg fra? Tar de mye tid og krefter?

I så fall trenger det ikke være tegn på psykiske problemer, men en egenskap vi mennesker har utviklet gjennom hundretusener av år for å løse våre problemer og overleve på en best mulig måte. Har vi gjentatte tanker rundt et problem, kan det være for å avdekke om effekten av vår problemløsning avviker fra det vi ønsker å oppnå. Finner vi avvik, kan det motivere oss til å oppnå enda bedre resultater.

Har jeg sådde en åker med frø for å dyrke korn, kan jeg gjentatte ganger ha negative tenker om dette: Hva om det blir mye regn? Hva om plantene blir angrepet av insekter? Hva som jeg ikke har satt kornene passe dypt? Var jeg for sent ute med såinga? Hva om det kommer fugler og spiser opp kornet? Tankene kan være påtrengende og vanskelig å løsrive seg fra. Det kan for eksempel være det siste jeg tenker på før jeg sovner og det første jeg tenker på når jeg våkner. Men denne mentale aktiviteten kan hjelpe meg og mine til å overleve gjennom at vi får en god avling. Selv om jeg har brukt mye tid og krefter på å tenke gjentatte ganger på kornproduksjonen, er det likevel ikke sikkert at det kommer noe godt ut av det. Avlinga kan likevel slå feil. Men da har jeg kanskje lært noe som jeg kan bruke neste gang jeg skal dyrke korn.

Vi kan gå gjennom den samme prosessen uansett hva vi lager eller gjør. Den er en egenskap som har hjulpet oss til å overleve, slik fobier en gang hadde en verdi og beskyttet oss mot farlige dyr og situasjoner.

Problemene med gjentatte negative tanker oppstår når vi sliter med de i situasjoner der vi ikke trenger de. De har ikke noen verdi for vår overlevelse og lykke. De negative tankene er også for intense og kommer for ofte. «Overtenking», «tankespinn» og «tankemylder» er ord som noen bruker på dette fenomenet. Den tyske psykologen Thomas Ehring og hans medarbeidere har på engelsk kalt dette «repetitive negative thinking» (RNT).

Innholdet i slike tanker kan være alt mulig. Det kan være tilbakevendende depressive tanker («Jeg har ingen verdi»), angsttanker («Det kommer til å skje noe katastrofalt», «Der dummet jeg meg skikkelig ut») eller traumetanker («Det er min skyld at det skjedde»).

Så merkelig det enn høres ut er ikke innholdet så viktig. Derimot er prosessen som gjør at vi blir fanget av våre negative tanker viktig. Denne prosessen kan være med å utvikle og vedlikeholde psykiske problemer. RNT er en overordnet prosess som blant annet kan føre til grubling og bekymring. De negative tankene kommer igjen og igjen. De trenger seg på selv om vi ikke ønsker de. Derfor er det vanskelig å koble de ut. Vi opplever heller ikke at vi kommer videre med disse gjentatte negative tankene. Problemene blir heller verre fordi de gjøre oss mindre i stand til å løse problemer, går ut over trivsel, humør, søvn, matlyst og skaper angst. Vi bruker mye tid og krefter på tankene, men får lite eller ingenting igjen for det.

RNT som skaper psykisk uhelse er kjennetegnet av abstrakte prosesser. Tankene er svært generelle og løsrevet fra en sammenheng («Jeg er mislykket», «Mennesker er ikke til å stole på», «Det kommer til å skje noe katastrofalt». Men mislyktes jeg da jeg laget middag den gangen? Nei. Stoler jeg ikke på min ektefelle? Jo. Har det skjedd noe katastrofalt? Nei.).

Adaptiv RNT er derimot kjennetegnet av konkrete prosesser. Fokus er på konkrete hendelser eller handlinger som mår gjøres for å oppnå noe (holde forlovertale, gjøre ferdig en jobboppgave, dyrke korn, hilse på svigers).

Overdreven bruk av RNT til feil tid og i feil situasjon kan være et stort problem. Det er et fenomen som går igjen ved flere psykiske lidelser, blant annet angst, depresjon og PTSD. Heldigvis er det utviklet behandlinger som kan hjelpe. Blant disse er behandlinger som bygger på mindfulness. Mindfulness kalles ofte for oppmerksomt nærvær på norsk (Les mer om mindfulness lenger nede). Videre er det utviklet en behandlingsform som kalles metakognitiv behandling (MCT). Dersom RNT er forårsaket av traumer, kan behandling med EMDR hjelp.

Her kan du lese mer om tips som kan hjelpe mot RNT. (Professor Hans M. Nordahl ved NTNU er en anerkjent forsker innen kognitiv psykologi).

One response to “Tankespinn

  1. God billedlig forklaring av en utfordring mange går med. RNT er svært belastende for de som sliter med det, men kanskje i nesten like stor grad for de nærmeste ogde som ønsker å støtte personen som sliter. Jeg har gjennom livet vært i kontakt med og til og med nær knyttet til gode personer, men med tilstanden RNT. Jeg tror ikke at menigmann når inn med å få endret på dette uansett hvor mye resurser man legger inn, men at god og målrettet behandling kombinert med det mankan by på avseg selv, kan sammen føre til godt resultat.
    Må si som en venn, sa om en felles bekjent med RNT. «Jeg har ikke helse til å besøke denne RNT personen mer. Jeg selv selv syk av det»
    Faglig korrekt bistand kombinert med skikkelig oppfølging kan avhjelpe selv det dypeste mørke.
    Hilsen en uværs skipper.🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s